A Day with my Little Monsters in Class(!) YIKES!

Dear readers, Salam.


1. Aku sudah hampir masuk 5 bulan setengah mengajar di Kuala Kangsar. Aku dapat sekolah luar bandar.


2. Semua anak muridku semasa pertama kali berjumpa denganku dan 2 bulan yang pertama itu macam teruja betul tengok aku.


3. Ke, ini memang semua guru baru merasai experience ini? Haha. Serious, bodoh. Rasa macam public figure.


4. Aku sebenarnya walaupun sejenis suka bercakap dan gila-gila sedikit, tapi aku tak berapa suka sangat orang kenal ke aku. Cis.


5. Dan, kamu tahu tak. Aku sudah jadi rebel semasa aku baru 2 bulan menapak di sekolah itu. Kah!kah! Ini semua ajaran Dr Maszlee lah ini!


6. Ya, kawan. Dr Mszlee itu bekas pensyarahku. Hubungan kami professional tapi baik. Bila berjumpa seperti kawan baik. Ya, aku ada connection terus kepada seorang menteri. Tapi bagiku, beliau tetap pensyarahku yang mesra dan gila-gila.


7. Tapi apa pun bendanya, aku mau menegakkan apa benda yang patut didapati oleh murid. Bagiku, walaupun soal guru adalah penting, aku lebih mementingkan soal anak-anak kecil di sekolahku.


8. Maksudku, aku tak berkompromi pada orang yang tak memberikan bantuan sepatutnya pada hak kanak-kanak. Berikan hak kepada kanak-kanak yang sepatutnya.


9. Fuh, aku berbunyi seperti pejuang seorang kanak-kanak. Err. Rasa macam mau bekerja di UNICEF bawah UN!


10. Oh ya. Anak muridku itu, ada dua buah kelas yang aku mengajar. Tetapi keduanya adalah kelas hadapan.


11. Biasalah kelas hadapan sejenis nerd sikit mengikut arahan.


12. Tapi kelas tahun 2 aku itu, aduhai!! Aku hari-hari macam stress bodoh masuk kelas tahap 1 ini. Aku ini orang yang serious. Aku boleh mengajar budak besar. Tapi mengajar budak tahap 1 ibarat menyeksakan mental duh!


13. Sebabnya mereka adalah kanak-kanak. Aku ini sejenis tak mau mengajar kanak-kanak yang memang masih dalam alam minda kanak-kanak yang mau bermain. Sebab aku rasa tak puas apabila mengajar. Tapi budak-budak ini sangat pula sukakan aku.


Sikit-sikit daripada kesayupan TEACHERRRRRRR NAAAAAJWAAAAAAAAA!!!  HAHAHAHAHAHAHAHA YA AKU BANYAK PEMINAT PELAJAR TAHAP 1. ADUH.


14. Sebab itu semasa mau posting itu, aku harap sangat dapatlah sekolah menengah! Haha! Aku ini serius orangnya. Kau nampak daripada luaran aku suka senyum tapi aku ini serius. Sebab itulah aku suka baca benda-benda kefalsafahan dan berat.


Walaupun macam itu, tetapi LITTLE MONSTERS aku yang memeningkan kepala aku dalam kelas ini banyak mengajar aku sesuatu tentang kehidupan.


15. Nanti aku post lagi benda yang aku belajar. haha. 

Comments

Popular posts from this blog

Postgraduate studies: First 4 weeks in UIA

Al-Ghazali: Munqidh Min Al-Dalal

What is Linguistics?